Uafhængig økonomi af Grundejerforeningen
Økonomien i ladeanlæggene baseret på brugerbetaling, el-refusion fra Skat og overtakst på strøm
Grundejerforeningens ladestander arbejdsgruppens kommissorium,
og arbejdsgruppens oplæg til generalforsamlingen 2021.
ARBEJDSGRUPPENS LØSNINGSFORSLAG
Ud fra den dialog vi har haft med udbydere af ladestandere, som så Clever, E.on, og tilbud fra
Techpartner, Sperto og HomeCharge, mener arbejdsgruppen at den bedste løsning vi kan få på nuværende
tidspunkt, er løsningen fra HomeCharge.
HomeCharge løsning er optimal både prismæssigt, administrativt, æstetisk (tilpasning til bebyggelsen
arkitektoniske udtryk) og fremtidssikker (udvidelsesmuligheder). HomeCharge benytter ladeboksen fra den norske producent Easee.
HomeCharge tager sig af hele processen med etablere ladeanlægget, samt at sørger for tilladelser hos kommunen, og efterfølgende servicering af ladeanlægget, hvis vi ønsker det.
Med HomeCharge løsningen ejer vi selv hele installationen, dvs. el-installationen, standerstolper og ikke
mindst ladeboksene. Hos eksempelvis Clever og E.on skal man betale for nedtagning af lade-boksene, hvis
man opsiger samarbejdet, da Clever og E.on ejer deres ladebokse, og kun "låner" dem ud til os.
Punkthus-løsningen indebærer at der opstilles en lade-stolpe (rød prik) ved den midterste parkeringsplads
ved Punkthuset, og der fra stolpen føres el-kabler i en gravet rende til Punkthuset kælder, hvor en
selvstændig sikringsboks og tilslutning til el-nettet etableres.
Den midterste parkeringsplads (grøn felt) markeres som ”fælles lade p-plads”, hvor det kun er tilladt at
parkerer imens man oplader. Som evt. erstatnings parkeringsplads, kan der etableres en ekstra p-plads (gult
felt) langs med Punkthuset væg op mod affaldsrummet.
Etableringsomkostninger for Punkthus-løsningen med foreløbig en Easee Home ladeboks, og to Easee
Ready blindbokse (forberedt til yderligere to Easee Home ladeboks), en Easee Base 4 stolpe inkl.
nedstøbning, installation af lade-infrastruktur og gravearbejde er kr. 31.508,75 inkl. moms.
Rækkehus-løsningen indebærer at der opstilles en lade-stolpe (rød prik) ved den midterste parkeringsplads
ved Rækkehusene hvor El-skabet findes i hækken ud mod Nordre Digevej, og der fra stolpen føres el-kabler i
en gravet rende til nyt El-skab i hækken, hvor selvstændig sikringsboks og tilslutning til el-nettet etableres.
Den midterste parkeringsplads (grøn felt) markeres som ”fælles lade p-plads”, hvor det kun er tilladt at
parkerer imens man oplader.
Etableringsomkostninger for Rækkehus-løsningen med foreløbig en Easee Home ladeboks, og to Easee
Ready blindbokse (forberedt til yderligere to Easee Home ladeboks), en Easee Base 4 stolpe inkl.
nedstøbning, installation af lade-infrastruktur og gravearbejde kr. 51.533,75 inkl. moms, samt
tilslutningsgebyr til forsyningsselskabet Radius for etablering af strømudtag fra hovedkablet i Nordre
Digevej er kr. 18.062,50 inkl. moms for 25 Amp. – i alt vil Rækkehus-løsningen koste kr. 69.596,25 inkl.
moms.
Punkthus-løsningen er altså kr. 38.087,50 billigere end Rækkehus-løsningen.
En mulighed for at lave en billigere Rækkehus løsning, som forventes at koste det samme som Punkthus-løsningen på godt kr. 32.000, er hvis en rækkehusejer frivilligt melder sig som "doner", dvs. at ladeanlægget tilsluttes rækkehusejerens el-installation og benytter strøm fra rækkehusejeren til at lade med. Derved "spare" Elbils lauget udgiften til etablering af strømudtag fra hovedkablet i Nordre Digevej, etablering af nyt sikringsskab i hækken, samt tilslutningsgebyret til forsyningsselskabet Radius. Ulempen for rækkehusejeren er at man "hænger på" installationen og får gravet op indtil sit el-skab. Fordelen er at man kan modtage el-refusion fra Skat - så længe Skat giver den mulighed, pt. til 2030.
I 2020 blev Grundejerforeningens ladestander arbejdsgruppe nedsat med henblik på at finde en samlet løsning på implementering af el-bils ladere for medlemmer af Grundejerforeningen Solstriben.
I udgangspunktet var bestyrelsens kommissorium for arbejdsgruppen:
Løsningen med at trække kabler fra de enkelte huse til bilerne er ikke hensigtsmæssig og formodentlig ulovlig. Der er offentlig adgang til parkeringsarealerne, og man skal kunne færdedes sikkert på området.
I forhold til etablering af ladestandere på parkeringspladsen har bestyrelsen følgende input:
Arbejdsgruppen stillede beslutningsforslag om Elbils lauget Solstriben på Grundejerforeningens ordinære generalforsamling tirsdag den 13. april 2021, i den tro at vi kunne administrere og finansiere (låne til) etableringen af ladeanlæggene via Grundejerforeningen. Vi var af den klare opfattelse at vedtægterne gav mulighed for at gøre dette, da vi anså projektet for at være i Grundejerforeningens medlemmers fælles interesse iht. vedtægternes §3.
Dette har Grundejerforeningens administrator desværre fortalt os ikke kunne lade sig gøre, da Grundejerforeningen hverken må fungere som drifts- eller udlåns- virksomhed. Skal vedtægterne ændres kræver dette 100% medlems opbakning, og det arbejde tror vi simpelthen tager for lang tid og vil standse projektet.
Derfor blev arbejdsgruppens forslag revideret (det er projektrapporten ikke), så interesserende medlemmer af Grundejerforeningen, kan stifte Elbils lauget Solstriben som en frivillig forening - hvor drift og økonomi, herunder finansiering, er uafhængig af Grundejerforeningen.
Med Grundejerforeningens accept kan der nu etableres ladeanlæg, i takt med at de økonomiske rammer er tilstede og fuldt finansieret af Elbils lauget Solstriben.
Arbejdsgruppen har god sparring med Elbils lauget Stavnsbåndet i Farum, som er stiftet som en frivillig forening.
Økonomien i ladeanlæggene baseret på brugerbetaling, el-refusion fra Skat og overtakst på strøm
Med inkluderingen af Monta appen i Elbils lauget, er stort set hele driften og administrationen automatiseret
De medlemmer der vælger at betale indskud til etablering af ladeanlæg, får pengene retur over tid og altid billigere ladestrøm.
Siden vi færdiggjorde rapporten til Grundejerforeningens bestyrelse, og sendte beslutningsforslaget til generalforsamlingen, har Grundejerforeningens administrator afvist at vi kan låne til etablering af ladeanlæggene i Grundejerforeningen.
Derfor er arbejdsgruppens forslag revideret (det er projektrapporten ikke), så Elbils lauget Solstriben oprettes som en frivillig forening - hvor drift og økonomi, herunder finansiering, er uafhængig af Grundejerforeningen.
Der ud over vi har fundet og testet Monta ladeappen, som gør tingene nemmere at administrer og simplere at oplade og betale med.
Arbejdsgruppens projekt rapport til bestyrelsen i Grundejerforeningen Solstriben
Grundejerforeningen Solstribens ladestander arbejdsgruppen og stillere af beslutningsforslaget til den ordinære generalforsamling tirsdag den 13. april 2021, består af:
Nordre Digevej 54, 2. th
Nordre Digevej 24
Nordre Digevej 12